Úvod > Děti > Pitný režim dětí

Pitný režim dětí

Pro lidský organismus je velmi důležitá voda. Ta je základní a nejvíce zastoupenou složkou v potravě. Je velice nutná pro správnou funkci ledvin i dalších orgánů v těle. Voda pomáhá vyplavovat škodlivé látky z těla a nedostatek vody přináší různé problémy a poruchy méně i více závažné. Špatný nebo nesprávný pitný režim může zapříčinit až dehydrataci a na tu jsou nejcitlivější novorozenci a kojenci. Je velice nutné dbát na pravidelný každodenní přísun tekutin, a to velice bedlivě v teplých letních měsících. U novorozených dětí tvoří tekutiny až 3/4 celkové tělesné hmotnosti, později se tento podíl zmenšuje.

Děťátka, která jsou plně kojena celých šest měsíců, nepotřebují kromě mateřského mléka nic víc. Při začátku kojení má miminko k dispozici přední mléko, které uhasí žízeň, a později zadní hustší a kaloričtější mléko, které miminko vyživuje. Miminku tedy bohatě postačí maminčiny prsy. V létě stačí častěji přikládat. Pakliže maminka chce, může přidat v horkých letních dnes převařenou kojeneckou vodu nebo dětský čaj. Pakliže se přidávají příkrmy, je nutné dávat pozor na to, aby dítě mělo dostatečný přísun tekutin. Když není miminko kojeno, je nutné miminku dávat převařenou vodu nebo neslazený dětský čaj. Miminko si dokáže říct o pití pláčem anebo je velmi neklidné.

Malé děti jsou více náchylné k přehřátí organismu a rodiče si toho mohou všimnout docela pozdě, když už dítěti hrozí nebezpečí a musí se děťátko hospitalizovat v nemocnici. Tam se mu musí podat nitrožilní výživa.

Jaké tekutiny děťátku podávat

  • Mateřské mléko: Je pro kojence a novorozence samozřejmost. Když ho maminka má a chce kojit, je to to nejlepší pro miminka.
  • Umělé mléko: Pakliže není kojení již možné, podáváme miminku kojenecká mléka, kterých je velká řada. Všechna jsou kvalitní.
  • Voda: Je nejlepší a nejvíce preferovaná na zahnání žízně. Pro miminko je nejlepší kojenecká balená voda. Od 12 měsíců se dětem může podávat voda z kohoutku, ale je nutné jí převařit.
  • Bylinné čaje: Do tři let věku dítěte se doporučují podávat speciální čaje pro děti. Neměly by se přislazovat, aby si děťátka na sladkou chuť nezvykala. Je dobré kontrolovat složení i to, jak se mají připravovat. Dále kontrolujte datum použitelnosti a pro jaký věk děťátka jsou čaje určeny. Čaje lze koupit v lékárnách, drogeriích i skoro ve všech obchodech. Dále si můžete čaje z bylinek namíchat i sami doma, ale pozor na druhy bylinek. Ne všechny jsou pro děti vhodné.
  • Džusy, ovocné a zeleninové šťávy: Pro kojence a batolátka jsou vhodné jedině čerstvě prolisované šťávy, které je dobré zředit vodou. Šťávičky z čerstvé zeleniny a ovoce jsou velmi zdravé a obsahují dostatek vlákniny. Džusy jsou dobré na vitamín C. Nedávejte, ale svým dětičkám pouze džusy, protože jsou hodně výživné. Není vhodné zanedbávat jiné tekutiny, hlavně mléko.

Množství tekutin

Přísun tekutin je nutné rozdělit do několika denních dávek. Nejvíce tekutin podávejte dopoledne, aby tělo doplnilo ztráty během nočního spánku. Po počítání tekutin počítejte i vodu, co se dává do jídla. S rostoucím věkem a hmotností klesá spotřeba tekutin na kg.

  • Kojenci - 120 až 150 ml/kg tekutin denně
  • Děti do 10 kg - 1000 ml/den
  • Děti do 15 kg - 1300 ml/den
  • Děti do 20 kg - 1500 ml/den
  • Děti do 25 kg - 1700 ml/den
  • Děti nad 25 kg - 2000 ml/den

Množství vody ve 100 g potravin

  • rajčata, salát, okurka - 95 g
  • jablka, ananas, pomeranče, kiwi - 85 g
  • chléb - 35 g
  • vařená rýže, vařené brambory - 70 g
  • mrkev, meloun, brokolice, chřest, jahody, jogurt - 90 g
  • banán, avokádo - 75 g
  • vařené kuře - 65 g

Závěrem

Pozor, sirupy a limonády nejsou pro organismus dětí vhodné. Dále si dávejte pozor při koupi různých minerálek. Některé nejsou vhodné pro děti, mají vyšší obsah iontů. Čtěte pozorně etikety, kde je vše potřebné a důležité napsáno.

© 2007-2020 Maminet.cz, všechna práva vyhrazena, veškeré informace zde uvedené jsou bez záruk