Úvod > Ostatní > Pilates

Pilates

Pilates je cvičení známé už z první poloviny 20. století z New Yorku, kde spousta tanečníků, zpěváků a herců cvičila Pilates jako doplněk k jejich množství pohybu během dne. Cviky nejsou tolik náročné a kromě vhodného pohodlného oblečení nejsou zapotřebí žádné pomůcky, maximálně nějaká podložka. Pilates je možné cvičit i v těhotenství s ohledem na aktuální zdravotní stav. Pilates lze provozovat kdekoli, třeba i doma.

Pilates se v posledních letech stalo velmi oblíbeným cvičením, které založil Joseph Hubertus Pilates. Cvičení se zaměřuje především na zlepšení ohebnosti těla a na tělesné uvědomění. Cvičení má velmi pozitivní účinky na dýchání, snížení okolních stresů, lepší spánek. Cílem cvičení je také posílení svalů v těle a harmonicky rozvinutá osobnost. Základem Pilates je jóga, která preferuje harmonické spojení tělesné i duševní stránky. Pilates v sobě obsahuje celkem dobře známé cviky, které mají do jisté míry rehabilitační charakter. V některých případech je toto cvičení lepší než užití posilovacích strojů.

Kdo může cvičit Pilates

Pilates mohou cvičit všechny osoby bez omezení věku nebo pohlaví. Výhoda je, že cvičení je možné provozovat v podstatě kdykoli a kdekoli. Cvičení je oblíbené mezi obyčejnými lidmi i mezi atlety, kteří Pilates považují za ideální protažení těla. Další vhodnou skupinou uživatelů Pilates jsou tanečníci, gymnasté, vytrvalostní běžci nebo plavci. Pilates se také doporučuje pro osoby, které potřebují zregenerovat některé orgány těla. Například se jedná o astmatiky nebo lidi, kteří trpí problémy s dýcháním. Právě takové problémy mohou být překážkou v jiných sportech, například při běhání nebo jiných fyzicky náročných sportech. Ale právě v případě Pilates takové problémy vadit nebudou.

Cviky mohou provádět i nastávající maminky s ohledem na zdravotní stav. Pilates pro těhotné se zaměřuje především na procvičování dýchání, hýždí, dolních a horních končetin, prsních svalů a dalších svalů, které jsou během těhotenství dost namáhány.

Jak často cvičit

Častou otázkou bývá, kdy a jak často cvičit Pilates. Doporučuje se dvakrát až třikrát týdně provozovat cvičení. Důležité je si uvědomit, že tělesné změny se nedostaví hned po prvních pár lekcích. Jedná se o dlouhodobější záležitost pěstování tělesných změn. Po přibližně deseti cvičeních se pocítí první změny. Až po dvaceti týdnech jsou změny na těle pozorovatelné a po dalších deseti týdnech si změn všimne i okolí.

Pilates se může doplňovat s jinými sportovními aktivitami a vůbec si nepřekáží a nezatěžují tělo. Jde například o běh, jízdu na kole nebo plavání. Při cvičení Pilates se spalují tuky více, ale tyto spálené tuky se přeměňují ve svalovou hmotu, takže váhový úbytek nemusí být znatelný. Jde především o formování postavy. Důležité je zejména zpevnit ty skupiny svalů, které jsou nezbytné pro správné držení těla. Cvičení Pilates doporučují lékaři, ale také fyzioterapeuti. Cvičení pomáhá zmírnit bolesti zad nebo problémy po zranění.

Zásady cvičení

Jednou ze základních zásad, které by se měly dodržovat pro účinné cvičení, je především kvalita a ne kvantita. Důležité je cvičit pečlivě a méně, než cvičit několik neefektivních pohybů. Další zásadou je sladění cviků a dýchání. Všechny cviky musí být vědomé, plynulé a vycházet ze středu těla. Důležitá je také rovnováha a koncentrace.

Proč cvičit Pilates

Pro získání plochého břicha a štíhlého pasu je Pilates ideální. Kvalitním cvičením dochází k redukci tuku a bolestí zádového svalstva, zpevnění celého těla a zvýšení fyzické kondice. Cvičení působí i na lepší zvládnutí stresu a únavy. Pilates pomáhá ke správnému dýchání a ke zlepšení krevního oběhu.

© 2007-2020 Maminet.cz, všechna práva vyhrazena, veškeré informace zde uvedené jsou bez záruk