Úvod > Zdraví > Obezita batolat

Obezita batolat

Obezita celosvětově narůstá a bohužel se stále častěji vyskytuje i u malých dětí. Podle statistiky v České republice je obézních dětí mezi 20 a 30 %. Pokud i vy máte tak trochu nadváhu, pravděpodobnost, že vás potomek bude také trochu silnější, je až 70 %. Jak tomu zabránit? Musíte jít sobě i svým blízkým příkladem a naučte své děti jíst zdravě a pravidelně sportovat, chodit ven na procházky a nesedět jen doma u televize nebo u počítače. Většina obézních děti si svou obezitu založí již v prvních třech let života. A především za to mohou právě rodiče, prarodiče a další nejbližší příbuzní.

Je třeba se především nad tím zamyslet a nekupovat domů zbytečnosti. Stačí si jen prohlédnout skříňky, kde máte schované veškeré pamlsky, upozornit rodinu na to, že k narozeninám, k Vánocům, k Mikuláši není potřeba kupovat dětem sladkosti. Pokud vaše děťátko hlídá často babička a dědeček, případně prababička a pradědeček, občas rádi svá vnoučata chtějí rozmazlovat a neuvědomí si, že by jim to vlastně mohlo v budoucnu ublížit.

Je proto nutné jim důrazně sdělit, že si nepřejete svému dítěti dávat sladkosti. Měli by to také respektovat, je to přeci vaše dítě a vy jste zodpovědní za to, jak nastartuje svou první etapu života. Bohužel to obvykle bývá velmi obtížné.

Je třeba si položit otázku, proč dávat dětem sladkosti, proč je to učit? Nemají na to ještě čas? Přeci od 6 měsíců, kdy začínáte s příkrmy, až do dvou let si dítě neumí říct, že má chuť na sladké, pokud ho na to nenaučíte. Je spoustu pamlsků, které můžete svému dítěti nabídnout, jako jsou dětské sušenky podle věku dítěte, ovoce, zelenina, jogurty (hlavně bílé, neochucené), přesnídávky. Samozřejmě záleží na tom, co jíte vy. Když začnete cokoliv jíst, je jasné, že vaše děti jsou hned v pozoru a koukají, co to máte, a chtějí také ochutnat. Bohužel některé maminky (možná i vy) neodolají a nabídnou svému dítěti, ať také ochutná. Ale je třeba to dělat s mírou.

DIETA

Může batole držet dietu? V žádném případě, je to naprosto nevhodné. Malé dítě musí jíst často a vyváženě, včetně tuků a cukrů (ale těch zdravých). Zvolte mléko plnotučné, tvrdé a tvarohové sýry, čerstvé ovoce a zeleninu, obiloviny a především maso. Nevypije vaše dítě hořký čaj? Můžete mu ho osladit, ale nepoužívejte klasický cukr, ale hroznový nebo ovocný cukr. Nesmíte zapomenout na pohyb na zdravém vzduchu. Jedině tak docílíte zdravé váhy dítěte a i své.

NÁSLEDKY OBEZITY U DĚTÍ

Psychologické následky

Je to smutné, ale dítě, které je obézní, to mezi svými vrstevníky nemá lehké. Jakmile začne chodit do školky, školy, začnou se mu posmívat, což vede k nízké sebedůvěře, horším výsledkům ve škole, uzavřenosti, výčitkám. Tohle přeci nechceme, aby naše dítě trpělo.

Riziko dalších onemocnění

Onemocnění se mohou projevit v pozdějším věku, ale i dříve než je obvyklé. Je to například vysoký tlak, zvýšená hladina cholesterolu, cukrovka, kožní onemocnění. Dítě, které je obézní, může také hůře spát.

PREVENCE

Jak už bylo zmíněno, důležité je to, co jíte vy. V těhotenství je důležité dbát na zdravou, vyváženou stravu. Jestliže máte již v těhotenství nadváhu a špatně se stravujete, může to mít právě za následek, že vaše dítě bude v budoucnu obézní díky špatným stravovacím návykům. Ideální je co nejdéle kojit. Kojené děti jsou i v dospělosti méně obézní a méně nemocné, než nekojené děti. Ale nemusí to platit vždy. Pokud jste rozumní rodiče a nedáváte svému děťátku tučná jídla, sladkosti apod., neměl by tento problém vaše děti trápit.

Má-li vaše dítě problém s nadváhou a rádi byste s tím něco dělali, zkuste do jídelníčku zařadit více zeleniny, ovoce a snažte se, aby jedlo aspoň pětkrát denně. Rozhodně nedávejte svému dítěti hranolky, tučné pečivo (koblihy, koláče), čokolády, bonbony a uzeniny. Choďte s dětmi ven a uvidíte, že nebudou trpět nadváhou. I vy zároveň uděláte něco pro sebe a své zdraví.

© 2007-2020 Maminet.cz, všechna práva vyhrazena, veškeré informace zde uvedené jsou bez záruk